Układy te, do niedawna przeznaczone dla aut najwyższej klasy, montowane są dziś w pojazdach zaliczanych do klas średnich i niższych. Powód jest jeden: zwiększają bezpieczeństwo jazdy.
Spośród wielu systemów, w czasie egzaminu można spotkać się z trzema najważniejszymi. W zależności od marki pojazdu, występują one pod różnymi nazwami, jednakże należy je identyfikować w poniżej zapisanej postaci.
 |
ABS (niem. Antiblockiersystem, ang. Anti-Lock Braking System) układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi to znacznie dokładniej i skuteczniej, niż kierowca.
Zauważ, że system ABS zapobiega też zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takich jak:
- ściąganie samochodu w bok (boczny poślizg),
- wirowanie samochodu,
- utrata kontroli nad panowanym pojazdem.
|
 |
ESP (ang. Electronic Stability Program) układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodem podczas pokonywania zakrętu. |
 |
ASR (ang. Acceleration Slip Regulation) elektroniczny układ, którego zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół podczas przyspieszania ( w tym ruszania z miejsca). |