Elektroniczne układy wspomagające jazdę

Układy te, do niedawna przeznaczone dla aut najwyższej klasy, montowane są dziś w pojazdach zaliczanych do klas średnich i niższych. Powód jest jeden: zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Spośród wielu systemów, w czasie egzaminu można spotkać się z trzema najważniejszymi. W zależności od marki pojazdu, występują one pod różnymi nazwami, jednakże należy je identyfikować w poniżej zapisanej postaci.

ABS

ABS (niem. Antiblockiersystem, ang. Anti-Lock Braking System) układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi to znacznie dokładniej i skuteczniej, niż kierowca.

Zauważ, że system ABS zapobiega też zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takich jak:

  • ściąganie samochodu w bok (boczny poślizg),
  • wirowanie samochodu,
  • utrata kontroli nad panowanym pojazdem.
ESP ESP (ang. Electronic Stability Program) układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodem podczas pokonywania zakrętu.
ASR ASR (ang. Acceleration Slip Regulation) elektroniczny układ, którego zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół podczas przyspieszania ( w tym ruszania z miejsca).